Werkwijze


Wat zijn de verschillen tussen een set wielen in de winkel kopen ('merkwielen' of 'fabriekswielen') en een set wielen laten bouwen door een ervaren wielbouwer?:


Merkwielen versus Maatwielen

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en die tijd wordt bij merkwielen lang niet altijd daadwerkelijk in een wiel gestoken, met als gevolg: slagje, spaakspanning te laag, etc.;

- bij de vervaardiging van merkwielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder (bijv. 1m80/80 kg) maar als u bijvoorbeeld 65 kg of 100 kg weegt, is zo'n set al niet meer ideaal voor u (wie wil trouwens voor 'gemiddelde rijder' gehouden worden?). Maatwielen kijkt naar de rijder en zijn/haar wensen en zoekt daar de onderdelen bij die het beste passen;

- bij merkwielen wordt vaak een 'maximaal rijdersgewicht' vermeld, maar dit betekent helemaal niks aangezien de ene rijder veel meer fietst dan de ander. Het is misleidend. Iemand die bijvoorbeeld 100 kg weegt en 10.000 per jaar fietst, zou bij een wielset met 'maximaal rijdersgewicht van 110 kg' kunnen denken dat die set geschikt voor hem is, maar de ervaring leert dat die rijder bijna altijd beter af met een op zijn profiel afgestemde wielset;

- te vervangen onderdelen van een merkset moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet. Maatwielen werkt met standaard onderdelen zodat bijvoorbeeld de velg over 10 jaar of langer nog gewoon vervangen kan worden;

- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys, Fulcrum en Campagnole) zitten behoorlijk onhandig (of vernuftig, het is maar net hoe je het bekijkt) in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;

- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.). Maatwielen is snel bereikbaar en reageert snel.;

- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre en ben je niet vrij om je wiel ergens anders te laten repareren. Zo'n service centre kan bovendien slecht bereikbaar zijn of zich in het buitenland bevinden.


Maatwielen

Maatwielen wordt geleid door een ex-wedstrijdrenner met zeer veel 'sleutelervaring', met name op het gebied van wielen. Maatwielen biedt toerrijders en wedstrijdrenners:

- vrijblijvend advies over wielen, met name ook voor zwaardere renners
- vrijblijvende offerte, waarop ook het gewicht van het wiel of de set (bij benadering) wordt vermeld
- samenstellen en bouwen van wielen1, ook van 'exclusieve' wielen (met gekleurde spaken bijvoorbeeld)
- repareren van (merk)wielen2
- herbouwen van wielen (met bijvoorbeeld Powertap-naaf)

1zelf aanleveren van naven en velgen is mogelijk
2waaronder alle wielen van Mavic: Cosmic Ultimate, Cosmic Carbone, Cosmic Pro, Cosmic Elite, Ksyrium, R-sys SLR, Aksium, Crossmax, Crossride, Deemax, Crossmax, maar ook Zipp, Campagnolo, Fulcrum, etc.