Wielen uitbalanceren (I)

Wielen voor auto's en motoren moeten worden uitgebalanceerd omdat er anders bij hoge snelheden hinderlijke en mogelijk gevaarlijke trillingen kunnen ontstaan. Bij wielen voor racefietsen wordt dit niet gedaan omdat de snelheden bij fietsen lager zijn. Toch is het nuttig om ook racefietswielen uit te balanceren omdat elke onbalans energieverlies (=snelheidsverlies) betekent en omdat een goed uitgebalanceerd wiel comfortabeler en veiliger is bij hoge snelheden (tijdens het afdalen bijvoorbeeld).

Hoe komt u erachter of uw wiel niet in balans is?
Houd het zadel vast en til het achterwiel van de grond. Draai met de andere hand de trappers rond en laat het wiel met redelijk hoge snelheid ronddraaien. Als u nu de fiets voelt wippen, is het achterwiel niet in balans. Als u niets voelt, is het wiel goed uitgebalanceerd. De procedure voor het voorwiel is lastiger omdat je het voorwiel niet zo gemakkelijk hard kunt laten ronddraaien, maar het voor- en achterwiel horen bijna altijd bij elkaar en als een achterwiel uit balans is dan is het voorwiel dat bijna ook altijd.

Wat is de oorzaak van een onbalans?
Bijna altijd wordt een onbalans veroorzaakt door het gewicht van het ventiel dat niet wordt gecompenseerd aan de andere kant van het wiel, precies tegenover het ventiel. Hoe langer dan ook het ventiel hoe groter de onbalans. Bij aluminium velgen wordt en kan hiermee enigszins rekening worden gehouden door de twee uiteinden van de velg precies tegenover het ventiel aan elkaar te lassen. Op dat punt (de lasnaad) wordt de velg ook wat zwaarder, maar meestal is dit minder dan het gewicht van het ventiel zodat de onbalans wel wat is verminderd, maar niet is verdwenen. Full carbon velgen vormen in dit opzicht een groter probleem omdat bij deze velgen de lasnaad ontbreekt en deze velgen doorgaans hoger zijn dan aluminium velgen en er dus een langer, zwaarder ventiel gebruikt moet worden met een grotere onbalans tot gevolg.

Hoe verhelpt u een onbalans?
Er zijn een aantal manieren om een onbalans te verhelpen.
Soms kan een op de juiste plaats aangebracht computermagneetje (meestal tegenover het ventiel) al een deel van de onbalans verhelpen (zie foto hierboven links). Sommige computermagneetjes zijn echter zo licht dat dit weinig tot niets uithaalt en bovendien gebruik je doorgaans geen computermagneetje in beide wielen zodat het wiel zonder magneetje nog uit balans is. Een tweede mogelijkheid zijn uitbalanceerstickers. De firma Miche maakt die (zie foto hierboven rechts). Nadeel is dat ze niet goedkoop zijn, dat je ze mooi moet vinden (ik vind ze zeker niet lelijk) en alleen in 6 grams en 9 grams uitvoering zijn te krijgen, dus je kunt minder precies werken.

Klik hier om verder te lezen.