Wielen uitbalanceren (II)




Een derde oplossing is een stukje (of 2 stukjes) lood binnen in de velg plakken. Dit gaat alleen bij hogere aluminium en carbon velgen. Dit is de mooiste oplossing omdat je er niets van ziet maar ook de lastigste omdat het priegelwerk is met het risico dat het loodje bijna niet meer uit de velg te krijgen is of ergens in de velg vast komt te zitten. Een vierde oplossing is lood onder het velglint. Dit werkt prima.




Je zou misschien denken dat er bij deze laatste methode een bobbel in de band komt, maar dit is niet het geval. Wat je ook onder het velglint stopt, de druk in de band blijft overal even groot. Wel moet het lood goed afgeschermd worden van de binnenband om lekke banden te voorkomen, bijvoorbeeld met behulp van ducttape. Zorg er echter voor dat de tape zoveel mogelijk van de velgrand vandaan blijft en dat geen tape meer zichtbaar is nadat het velglint is aangebracht.

Bladlood (zie foto hierboven links) werkt heel goed omdat dit vervormbaar is en dus mooi de vorm van de velg kan aannemen. Bij wat bredere velgen kunnen ook kant en klare uitbalanceerloodjes (zie foto hierboven midden) worden gebruikt. Op de foto rechts zijn vier van zulke loodjes van 2,5 gram elk gebruikt in een wat bredere full carbon velg. De band moet bij deze methode met enige voorzichtigheid worden gemonteerd om te voorkomen dat de loodjes verschoven raken. Zorg daarbij dat u niet eindigt bij het deel van de velg waar de loodjes zitten. Houd hiermee ook rekening als u een lekke band krijgt.

Waar het lood moet komen en hoeveel u moet gebruiken leest u in deel III.