Full carbon draadvelgen uit het Verre Oosten
(Klik op een foto om die te vergroten)

In de loop der jaren ben ik regelmatig in aanraking gekomen met full carbon velgen voor draadbanden uit het Verre Oosten doordat klanten wielen met deze velgen door mij lieten repareren. Op een dag kwam er iemand bij me die met zulke velgen een set door mij wilde laten bouwen. Deze velgen maakten een erg goede indruk op mij. Na een tijd heb ik contact met deze klant opgenomen om hem te vragen naar zijn gebruikservaringen. Hij bleek zeer enthousiast over de wielen en de velgen. Vanaf dat moment ben ik deze specifieke velgen zelf ook gaan aanbieden. Over de full carbon draadvelgen van andere fabrikanten kan ik geen uitspraken doen, maar die van 'mijn' fabrikant hebben zich voor mij al ruimschoots bewezen. Zie: hier.

Behalve dat ze gewoon erg goed zijn, zijn ze fraai afgewerkt en in allerlei hoogten, breedten en vormen te krijgen. Voor gebruik in het (hoog)gebergte zijn deze velgen minder geschikt. Dit geldt in meer of mindere mate voor alle full carbon draadvelgen. Deze velgen kunnen minder goed hitte verwerken waardoor ze tijdens lange afdalingen zo heet kunnen worden dat ze gaan vervormen (klik op foto links hieronder). Bij fietsen met schijfremmen speelt dit probleem uiteraard niet. Mensen met schijfremmen kunnen zonder problemen met deze velgen het hooggebergte in. In combinatie met velgremmen zijn lage aluminium velgen altijd de beste keus in het hooggebergte. En de profs dan? Ja, die rijden met (hoge) full carbon velgen in de bergen, maar dat zijn velgen voor tubes, die door hun bouw en vorm beter tegen de hitte van het remmen kunnen. Een groter gevaar bij deze velgen is dat de band van de velg loopt doordat de lijm smelt door de hitte (zie hier en bekijk het 'filmpje' rechts hieronder).


Omdat iedereen net even wat anders wil, heb ik deze velgen niet op voorraad. De levertijd bedraagt ongeveer 3,5 week. Zoals gezegd zijn deze velgen in allerlei soorten en maten te krijgen, ook voor MTB en Cyclecross. Zo is er de keus tussen velgbreedtes van 23 tot 28 mm en velghoogtes van 24 tot 88 mm. Er zijn verschillende afwerkingen mogelijk: 3K/12K/UD, mat of 'glossy'. De gaten kunnen schuin ('angled') of recht worden geboord. 'Angled drilling' heeft het voordeel dat de spaak over een gehele lengte recht loopt en er dus nergens een knik in zit. Bij velgen zonder 'angled drilling' zie je vaak een knik onder de nippel. Ik kan geen goede reden bedenken om geen 'angled' te nemen. Daarom laat ik de spaakgaten altijd 'angled' boren. Er is de keuze tussen 'internal' en 'external nipple': in het eerste geval zijn de nippels niet zichtbaar en in het tweede geval wel. 'Internal nipple' ziet er mooi uit, maar een nadeel is dat de band eraf moet om een slagje uit het wiel te halen of een spaak te vervangen. De velgen zijn in twee vormen verkrijgbaar: V- en U-vormige velg (de foto boven links is een voorbeeld van een U-vormige velg en de foto rechts een voorbeeld van een V-vormige velg). U kunt zodoende precies het stel betaalbare hoge full carbon wielen samenstellen dat u wenst. Maatwielen dus!

Klik hier om te lezen waar u allemaal rekening mee moet houden bij het kiezen van de juiste velgen.