Stapsgewijs de full carbon draadvelgen vinden die u wilt (deel 3, slot)
Stap 4: Wil ik 'internal nipple' of 'external nipple'?

Bij wielen met 'internal nipple' ziet u de spaaknippel niet zitten, bij 'external nipple' wel. 'Internal nipple' ziet er chic uit, maar het nadeel is dat de band van de velg moet om bij de spaaknippel te kunnen komen.


(Links een voorbeeld van 'internal nipple', rechts een voorbeeld van 'external nipple'. Klik op de foto om die te vergroten)

Stap 5 (slot): Hoe wil ik de velgen/wielen verder personaliseren?

-> Als u met schijfremmen rijdt, hebben de velgen geen versterkte remrand nodig (zie foto hieronder)
-> De spaakgaten kunnen asymmetrisch worden geboord. Dit betekent dat de spaakgaten uit het midden staan. Laat u adviseren door Maatwielen. Zie hier.
-> Gekleurde spaken en/of nippels: u kunt uw wielen verder personaliseren met gekleurde nippels en/of een paar gekleurde spaken (zie foto hieronder). Als u boven de 80 kg weegt, adviseer ik om messing nippels te nemen en geen aluminium nippels, waarmee de mogelijkheid van gekleurde nippels afvalt want messing nippels zijn alleen verkrijgbaar in zilver of zwart.
-> Stickers: als u googled met 'stickers' en 'wielen' komt u vanzelf bedrijfjes tegen die mooie stickers voor uw velgen kunnen maken, bijvoorbeeld hier.
-> Uitbalanceren: Vooral velgen die volledig uit carbon bestaan, zijn nogal eens uit balans omdat, na montage van de band, het gewicht van het ventiel niet wordt gecompenseerd door een contragewicht precies daartegenover. Daar komt bij dat het hier vaak om hoge velgen gaat waarbij een lang en dus zwaarder ventiel moet worden gebruikt, waardoor de onbalans alleen maar toeneemt. Bij aluminium velgen speelt dit probleem in mindere mate doordat bij deze velgen vaak een kort en dus licht ventiel wordt gebruikt en omdat bij de fabricage van deze velgen precies tegenover de ventielopening, bij de lasnaad, materiaal achterblijft dat voor dit contragewicht zorgt. Als er geen slag in uw wiel zit maar uw fiets gaat schudden als u dat wiel hard laat ronddraaien dan is dat wiel niet in balans. Maatwielen kan een contragewichtje fraai in full carbon velgen verwerken. Hoe zwaar dit moet zijn en waar dit geplaatst moet worden kan ik door middel van een onderzoekje vrij exact bepalen. Een op de juiste plaats aangebracht computermagneetje kan echter vaak al een deel van de onbalans verhelpen.

(Links wielen van Maatwielen met twee witte spaken in elk wiel en blauwe nippels. De foto rechts toont een velg zonder versterkte remrand voor gebruik bij schijfremmen. Klik op een foto om die te vergroten)